Duit Raya

[tag(umum): malam 1000 bulan]

Web-use_562px-X-608px_Full-set_opt1-08-562x600Tidak lama lagi, kita akan memasuki fasa 10 malam terakhir. Fasa mencari malam Al-Qadr. Kemudian, Ramadhan akan pergi meninggalkan kita. Dan belum pasti, apakah kita akan bertemu lagi nanti.

Setiap kali Ramadhan menjelang, saya bertanya pada diri saya. Apa yang saya akan dapat selepas bulan Ramadhan?

Mengimbau kembali sewaktu zaman kanak-kanak, penat lelah seharian berpuasa akan dibalas dengan ganjaran ‘duit raya’. Teringat satu ketika, saya mengira-ngira hari yang saya berpuasa bersama allahyarham ayah. Hadiahnya ialah seringgit bagi setiap hari yang saya berpuasa. Setiap petang sewaktu beliau pulang kerja, saya akan berkejar-kejar ke biliknya dengan teriakan: “Ayah, adik puasa hari ini!” Dan di pagi satu Syawal, ayah akan berikan duit raya yang ditunggu-tunggu selama sebulan. Saat itu, tiada perasaan boleh digambarkan kerana hati berasa sangat gembira dan puas setelah penatnya berpuasa sepanjang Ramadhan terbalas.

Masuk ke zaman dewasa, kisah duit raya hanyalah tinggal kenangan. Tambahan pula, allahyarham ayah juga sudah pergi buat selama-lamanya. Tiada lagi ganjaran yang ‘tangible’ setelah penat sebulan berpuasa. Malahan berpuasa di perantauan, tiada siapapun yang kisah samada kita berpuasa atau tidak.

Ada di kalangan kita yang mungkin tidak sempat bersedia menyambut ketibaan Ramadhan. Tahu-tahu sahaja, esok sudah mula berpuasa. Jika sebelum ini, kita jarang bertilawah Al-Quran, bulan Ramadhan ini, barulah hendak mula kembali untuk kerap membacanya. Jika sebelum ini, kita jarang solat secara berjemaah, bulan ini baru kita kerap datang ke Surau/Masjid untuk solat berjemaah. Ada yang mungkin istiqamah dan ada yang mungkin gugur di pertengahannya kerana tidak bersedia dengan kedatangan bulan mulia ini.

Kini, tibalah kita di sepertiga akhir Ramadhan. Fasa 10 malam terakhir ini ialah fasa ‘pecutan’ yang sengaja Allah berikan buat motivasi bagi hamba-hambaNya untuk terus beramal sehingga akhir. Antara amalan sangat-sangat digalakkan pada tempoh ini ialah beriktikaf, melazimi istighfar,  berzikir, bermunajat, berdoa, tilawah Al-Quran, dan solat malam. Pada 10 malam terkahir Ramadan, di dalamnya terkandung Malam Al-Qadr di mana Allah SWT menurunkan wahyu pertamanya pada Nabi Muhammad SAW. Istimewanya, pahala amalan malam ini akan dilipatgandakan melebihi pahala amalan 1000 bulan. Berdoalah segala apa yang kita hajati ketika itu dan lakukanlah amalan sebanyaknya. Kemudian berusaha dan bertawakkallah kepada Allah SWT. Pokok pangkalnya, kita perlu terus beramal pada setiap 10 malam terakhir ini kerana salah satunya pasti kita akan bertemu Malam Al-Qadr.

Lalu, setiap kali Ramadhan berakhir, saya akan bertanya pada diri saya. Apa yang saya akan dapat selepas bulan Ramadhan?

Saya tahu, semua yang saya minta akan termakbul. Baik cepat atau lambat, sekarang atau kemudian, secara langsung atau tidak langsung dan dengan apa cara sekalipun, saya yakin ianya akan termakbul. Inilah ‘duit raya’ saya.

InsyaAllah!

Leave a Reply

