4 tahun

[tag(umum): 4 tahun erti hidup di Amerika]

Segala puji bagi Allah memberikan aku nikmat di atas muka bumi ini. Allah berikan nikmat dan kesempatan untuk belajar di negeri orang selama 4 tahun. 4 tahun di Amerika Syarikat mengajar aku erti hidup ini yang berwarna-warni dan menyedarkan diri ini bahawa kehidupan ini adalah sementara. Aku tidak banyak punyai kesempatan untuk melawat national parks di sini, arca-arca, kawasan-kawasan menarik seperti bandar New York dan Florida.

Tetapi, aku sempat berjumpa dengan tokoh-tokoh agama US mahupun Malaysia dan Indonesia, sempat menyertai program-program ukuwwah yang sangat bermakna dan yang paling penting sempat berjumpa, ber’usrah’ dan ber’halaqah’ dengan ikhwah-ikhwah juga pelajar-pelajar junior aku di sini. Merekalah yang aku harapkan selepas ini untuk meneruskan pengisian Islam di sini supaya dapat melahirkan mahasiswa yang faham Islam dan tahu engineering. Aku secara peribadi masih berdebar menunggu hari kepulangan ke Malaysia sebab aku tahu tugas besar menanti di sana tetapi apa-apa pun aku puas segala usaha yang dah dilakukan di sini walaupun banyak lagi boleh diperbaiki.

Segala puji bagiMu ya Allah, akhirnya aku bergelar graduan!

20130124-173219.jpg

Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku.

 

Ikhwan Jamaludin

Biomedical Engineering

Class of 2012

Vanderbilt University

Nashville TN, USA

Leave a Reply

