Sebuah pengembaraan

[tag: sebuah pengembaraan yang dipanggil kehidupan]

Sayu juga hati beberapa hari ini melihat graduan-graduan di sini semuanya mula beransur meninggalkan Vanderbilt University untuk menuju ke tanah air. Selamat Berjaya pada masa hadapan. Yang pasti, kehidupan baru akan ditempuh. Cabaran akan terus semakin hebat. Setiap pertemuan itu mesti diakhiri dengan perpisahan. Inilah sunnatullah yang  tiadalah daya manusia mampu menghalangnya.

Namun, pengembaraan yang dipanggil kehidupan mesti diteruskan. Allah yang memberi peluang kepada kita menikmati saat-saat indah pertemuan dan Allah jualah yang memisahkan agar manusia terus membaiki cara beribadat kepadanya pada pertemuan yang seterusnya. Semoga pengembaraan pada pertemuan yang singkat ini, ada titis-titis hikmah yang dapat dirasa, ada pengajaran yang dapat dipelajari, dan ada kesalahan yang dapat diperbaiki .

Allah berfirman:

Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. Al-Ankabut, 29:20

Tarbiyyah yang Allah berikan kadangkala tidak hanya dapat mengubah manusia dengan sekelip mata sahaja. Boleh jadi, selama 4 tahun berada di sini, inilah tarbiyyah Allah berikan untuk mematangkan pemikiran dan meluaskan pandangan. Bak kata pepatah orang putih, “talent is nothing but, experience is everything”.

Pulanglah dengan hati yang lapang dan minda yang terbuka. Malaysia dahagakan generasi minda kelas pertama ini untuk memperbaiki kelemahan yang ada daripada segi banyak aspek terutamanya sahsiah, moral, pendapat, idea dan pandangan. Gunakanlah pengalaman yang ada dan manfaatkanlah bersama rakyat Malaysia yang lain. Terima kasih atas tunjuk ajar dan jasa baik anda, maafkan jika ada salah silap diri ini.

Semoga Allah memberkati pengembaraan seterusnya.

Ikhlas,

Ikhwan Jamaludin

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s