Pakat mai sini (3)

[tag: sambungan pakat mai sini (2)]

Sebelum pulang ke Negeri Sembilan, saya sempat bermain carom bersama tokwan. Memang hebat tokwan ni bermain carrom! Tangan yang berkedut-kedut langsung tak menghalang tok wan untuk membuat ‘strike’ pancung dan ‘bam’ (sila google pasal carrom kalau tak faham). 3 kali saya lawan tokwan main carom. Kalah ‘straight’ ketiga-tiga game. Dang! Tension betul. Tokwan suka buat muka berlagaknya bila dapat masukkan buah carrom merah dan selepasnya buah hitam/putih berturut-turut. Saya tak dapat berhenti ketawa semasa bermain. Memang ketawa terbahak-bahak main dengan tokwan.

Saya pulang ke Negeri Sembilan pagi Rabu (May 19). Tiket bas pukul 10.30 pagi, tapi macam biasalah, bas akan tiba lewat sedikit. Sempat jugak pekena teh tarik bersama tokwan, sahabat saya, dan ayahnya. Tokwan pesan sebelum saya pulang ‘jangan lupa sembahyang’. Benar. Saya setuju pesan tokwan. Pesan orang tua, dan itu jugalah pesan al-quran. Long live tokwan! Kemudiannya, saya bertolak pulang menghadiri keramaian di rumah mak ngah saya di Jempol selepas isya’. ‘Plan’ untuk tidur di rumah sahabat sebelum ini di Seremban dibatalkan, begitu juga hari keluarga turut dibatalkan bagi menghormati pemergian pak ngah. Menjelang waktu maghrib saya sampai di Negeri Sembilan.

tokwan beraksi di papan carrom

saya juga beraksi di papan carrom

secangkir teh pengubat bosan menunggu bas tiba

p/s: trademark tokwan bila saya dapat masukkan buah carrom dengan baik : “butare” (maksudnya nasib saja! haha..)

Leave a Reply

